Bewegen is belangrijk

Waarom bewegen zo belangrijk is!

Mensen die meer bewegen en sporten zijn lichamelijk en mentaal fitter. Ze hebben minder kans op depressie, hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde soorten kanker. Sport en bewegen verbetert de kwaliteit van je leven. Ook wanneer je op latere leeftijd start!

Ongezonde leefstijl

Boodschappen doen met de auto, de lift of de roltrap nemen in plaats van de trap en avond na avond voor de buis met chips en zoetigheid op tafel. Het moderne leven is van alle gemakken voorzien, maar ons lichaam profiteert niet van deze inactieve levensstijl. Het aantal mensen met overgewicht neemt steeds toe. Meer dan de helft (56 procent) van de Nederlanders van 75 jaar of ouder heeft overgewicht. Bijna 17 procent heeft ernstig overgewicht. Ook het aantal mensen met diabetes en andere lichamelijke aandoeningen die te maken hebben met hun leefstijl, stijgt. Het gevolg? Alsmaar stijgende zorgkosten. Terwijl de oplossing zo eenvoudig is: meer bewegen.

Beweegadvies

Regelmatig bewegen is een van de goedkoopste en beste remedies om gezonder te worden en te blijven. Hoe vaker, langer en intensiever, hoe beter. Nederland heeft een officiële beweegrichtlijn. Voor volwassenen en ouderen luidt het advies: doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.

Doe daarnaast minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten. Combineer deze als oudere met balansoefeningen zoals hardlopen, springen en andere activiteiten, waarbij je lichaam met eigen gewicht wordt belast. Veel zitten moet je juist voorkomen.

Bron: Alles over Sport